Ulgi w spłacie zobowiązań publicznoprawnych, w tym pomoc de minimis
ULGI W SPŁACIE ZOBOWIĄZAŃ
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych: należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym organ może na wniosek zobowiązanego:
a) umarzać w całości - w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym,
b) umarzać w części, odraczać terminy spłaty całości albo części należności lub rozkładać na raty płatność całości albo części należności - w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego.
W myśl pkt 2: właściwy organ, na wniosek zobowiązanego prowadzącego działalność gospodarczą, może udzielać określonych powyżej ulg w spłacie zobowiązań:
1) nie stanowią pomocy publicznej;
2) stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;
3) stanowią pomoc publiczną:
a) mającą na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,
b) mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce,
c) zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenia inne niż wymienione w lit. a i b.
INSTRUKCJA KROK PO KROKU
- Sporządź pisemny wniosek o umorzenie, rozłożenie na raty lub odroczenie należności (należność główna wraz z ewentualnymi odsetkami, kosztami upomnienia i innymi) oraz odpowiednio go uzasadnij. Wzór wniosku dostępny poniżej.
- Przygotuj wszystkie załączniki, w tym dowód opłaty skarbowej, pełnomocnictwo i inne wymagane dokumenty.
- Podpisany komplet dokumentów prześlij na poniższy adres:
Nadbużański Oddział Straży Granicznej w Chełmie
Pion Głównego Księgowego
ul. Trubakowska 2
22-100 Chełm
ORGAN, DO KTÓREGO NALEŻY KIEROWAĆ WNIOSEK:
Komendant Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej im. 27 Wołyńskiej Dywizji Armii Krajowej w Chełmie
ul. Trubakowska 2, 22-100 Chełm
WYMAGANE DOKUMENTY
- W przypadkach osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:
- Pisemny wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- adres zamieszkania wnioskodawcy,
- numer decyzji, której dotyczy sprawa,
- określenie wnioskowanej formy ulgi w spłacie należności,
- uzasadnienie wniosku.
- Do wniosku powinny zostać załączone następujące dokumenty:
- oświadczenie o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania wnioskodawcy i osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie,
- oświadczenie bądź dokumenty dotyczące chorób, wypadków losowych czy innych zdarzeń, mogących mieć znaczenie w przedmiotowej sprawie,
- inne dokumenty świadczące o sytuacji finansowej wnioskodawcy i osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie.
- W przypadkach osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą:
- Pisemny wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko, nazwa wnioskodawcy,
- adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,
- NIP lub numer KRS wnioskodawcy,
- numer decyzji, której dotyczy sprawa,
- określenie wnioskowanej formy ulgi w spłacie należności,
- wskazanie, czy wnioskodawca wnioskuje o pomoc de minimis czy pomoc niestanowiącą pomocy publicznej ani pomocy de minimis (należy uzasadnić, dlaczego pomoc de minimis nie występuje w danym przypadku)
- uzasadnienie wniosku.
- Do wniosku powinny zostać załączone następujące dokumenty:
- oświadczenie o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania wnioskodawcy i osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie – dotyczy osób fizycznych,
- aktualne informacje o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa za minimum 3 miesiące poprzedzające złożenie wniosku (np. zestawienia z księgi przychodów i rozchodów, sprawozdania finansowe itp.),
- oświadczenie o posiadanych środkach pieniężnych, nieruchomościach, środkach trwałych,
- oświadczenie o liczbie zatrudnianych pracowników,
- inne dokumenty świadczące o sytuacji finansowej wnioskodawcy.
Ponadto podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia:
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 Nr 53 poz. 311 z późn. zm.),
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu 3 lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (wzór),
- sprawozdań finansowych za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzanych zgodnie z przepisami o rachunkowości.
- W przypadkach wnioskodawców zagranicznych:
Należy przedłożyć odpowiednie dokumenty wskazane w punkcie I lub II, ponadto należy do wniosku dołączyć:
- dokument ustanawiający pełnomocnika do doręczeń na terytorium RP,
a w przypadkach podmiotów prowadzących działalność gospodarczą także:
- wypis z odpowiedniego rejestru przedsiębiorców,
- dokument potwierdzający umocowanie osoby podpisującej wniosek do reprezentacji przedsiębiorcy (jeśli nie wynika to z ww. rejestru).
Ważne!
Korespondencja kierowana do Komendanta Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie powinna być sporządzona w języku polskim.
Ważne!
Zobowiązany prowadzący działalność gospodarczą wskazuje rodzaj ulgi, o jaką wnioskuje (pomoc publiczna, pomoc de minimis, pomoc niestanowiąca pomocy publicznej ani de minimis).
W przypadku ubiegania się o ulgę niestanowiącą pomocy publicznej ani pomocy de minimis wnioskodawca musi uzasadnić dlaczego te rodzaje pomocy w jego sytuacji nie występują.
OPŁATY
- 10 zł opłaty skarbowej za wydanie decyzji przez Komendanta Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie
Urząd Miasta Chełm
93 1240 2223 1111 0000 3576 9596
Bank Polska Kasa Opieki SA I O/Chełm
(w tytule należy podać: opłata za wydanie decyzji Komendanta NOSG - imię i nazwisko/ nazwa wnioskodawcy)
- 17 zł opłaty skarbowej za udzielenie pełnomocnictwa
Urząd Miasta Chełm
93 1240 2223 1111 0000 3576 9596
Bank Polska Kasa Opieki SA I O/Chełm
(w tytule należy podać: opłata za udzielenie pełnomocnictwa - imię i nazwisko/ nazwa wnioskodawcy)
TERMIN ODPOWIEDZI
- Do 1 miesiąca,
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie do Komendanta Głównego Straży Granicznej w Warszawie za pośrednictwem Komendanta Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
OSOBA KONTAKTOWA
Jolanta Goworek, tel. 82 568 5101
PODSTAWA PRAWNA
- Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U.UE.L.2023.2831)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 poz. 1270 t. j. z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 poz. 775 t.j. z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 poz. 2111 t. j.),
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 poz. 702 t.j.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 Nr 53 poz. 311 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2018 poz. 461 t.j.)
Pliki do pobrania
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minim (xlsx, 62.21 KB) 09.09.2024 15:16
- Oświadczenie - pomoc de minimis 2024 (pdf, 492.52 KB) 18.03.2024 09:06
- Wzór wniosku - Ulgi w spłacie zobowiązań publicznoprawnych (pdf, 554.36 KB) 18.03.2024 09:06
- Wzór wniosku - Ulgi w spłacie zobowiązań publicznoprawnych (do edycji).... (docx, 19.7 KB) 18.03.2024 09:06